Rendszeres olvasóink bizonyosan emlékeznek még egy 2012-es cikkünkre amiben annak jártunk utána, hogy Újbudán 2012-ben egy copy/paste-el elfogadták Székesfehérvár 2008-as informatikai stratégiáját. A plagizálás elfogadott módszer lehet a jelenlegi kerületvezetés részéről, hisz a megérdemelt jutalom nem maradt el, annyi prémiumot fizettek ki az ügyvezetőnek mint a kerület pedagógusainak. Mármint az összes pedagógusnak annyit, mint egyedül a cégvezetőnek.
Úgy látszik Hoffmann Tamás hűséges kampányaktivistája, a kerületi informatikai cég vezetőjévé kinevezett Janurik Lajos szerencsés csillagzat alatt született. Újbudai "sikerei" után a kormányzat is felfigyelt tehetségére és gyorsan, "másodállásban" -hisz továbbra is ügyvezető Újbudán- napi több mint 200.000.- (nem elírás: kettőszázezer) forintért ad tanácsot a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium részére, ráadásul fél éven belül kétszer is sikerült megbízást szereznie, nem kevesebb, mint 62 millió Forintért.
Janurik Lajos (balra), neki úgy látszik megérte kampányolni
Ekkora összeget persze kifizetni már nem egyszerű, ezért jött a jól bevált "Hirdetmény nélküli tárgyalásos" közbeszerzési eljárás: "Informatikai műszaki szakértői tanácsadó szolgáltatás beszerzése az EKOP-1.2.26 jelű, „A járási hivatalok informatikai infrastruktúrájának fejlesztése” és az EKOP-2.1.23 jelű „A járási hivatalok integrálása a kormányhivatalok ügyfélszolgálati rendszerébe" címmel és "Az EKOP-2.1.23 számú, „A járási hivatalok integrálása a kormányhivatalok ügyfélszolgálati rendszerébe” című kiemelt projekthez kapcsolódó IT projektmenedzsment feladatok ellátása" címmel, melyek nyertese az A.I. Tech Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. lett. A cégbírósági adatok szerint a cég többségi tulajdonosa Janurik Lajos, aki a tulajdonosi szerep mellett az ügyvezetői feladatokat is ellátja.
A nyertes ajánlat az alábbi:
"A nyertes ajánlattevő ajánlati ára: A.I. Tech Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság (1116 Budapest, Soproni út 61. 4. em. 2.)160.000,-Ft+ ÁFA/embernap*
* Az embernap a teljesítési idő mértékegysége, mely alatt az egy ember által egy nap (azaz nyolc munkaóra) alatt végzett munka mennyiségét értjük"
A közbeszerzésre szokás szerint még két céget meghívtak, az már bizonyosan csak véletlen, hogy az egyik újbudai kötődésű cég csak néhány sarokra van Janurik cégétől, a másik meghívott cég pedig néhány sarokra a pályázatot kiíró minisztériumtól. De nem is emiatt mutyigyanús a dolog: a cégbírósági adatok szerint, a másik "pályázó", az Evoline Kft. és a nyertes cég tulajdonosi "szálai" hamar összeérnek. És mily véletlen, a második közbeszerzésen "versengő" Webmine Kft. irodája épp egy helyen található Evoline Kft. irodájával.
A két, a közbeszerzésen egymással "versenyző" cég tulajdonosi, vezetői háttere közötti összefüggések.
Jól látszik az is, hogy Janurik Lajos az önkormányzati cég vezetése mellett még öt másik cégben tölt be tulajdonosi ill. vezetői szerepet.
Nagyításhoz kattints a képre!
Érdekes a tárgyalásos eljárás kiválasztásának indolkása is: "A közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 122. § (7) bekezdése a) pontja alapján a közbeszerzési eljárás fajtája hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás tekintettel arra, hogy a szolgáltatás becsült értéke nem éri el a nettó huszonöt millió forintot". És láss csodát! Az összeg tényleg nem éri el az értékhatárt, valahogy "úgy jött ki a lépés", hogy : 24.500.000.- Ft illetve 24.682.000.- Forintból el lehet végezni ezeket a munkákat... Persze ez is csak véletlen és azt is hogy sikerült két külön évre bontani, hátha akkor külön lehet számítani. Kérdés lehetne az is, hogy miként nyerhet el egy cég ekkora összegű közbeszerzést, mikor az előző évi (2012) árbevétele mindössze csak öt millió forint volt.
"Nem kell tisztességesnek lenni, elég ha annak látszunk"
Az újbudai "nagyemberek" vajon tudják, hogy mi folyik a háttérben?
Felmerül a kérdés, hogy vajon Janurik, mint a közpénzekből működtetett önkormányzati cég igazgatója felvette-e a fizetését arra az időre amíg saját cége nevében mesés összegekért osztotta a tanácsot a szintén közpénzekből működő minisztériumnak? Főállású munkahelyén ugyan mennyi időt töltött ezalatt? Nem merül fel az összeférhetetlenség gyanúja Janurik saját céghálózata és az önkormányzatnál betöltött cégvezetői szerepkörei miatt? Janurik vajon tájékoztatta-e az önkormányzatot saját cégbirodalmát érintően?
Részlet a KÖR 2004 Informatikai Kft. 2013. évi beszámolójából: Janurik Lajos ügyvezető 2013-ban több mint nyolcmilló, 2012-ben több mint őt és fél millió forintot vett fel prémiumként a hétmilliós fizetése mellé. Milyen szerződés szerint jár neki több prémium egy évben mint fizetés?
Nemrégiben hozták nyilvánosságra a vezető politikusok vagyonnyilatkozatait, melyből kiderült hogy Orbán Viktor, miniszterelnök éves jövedelme tizenhat millió forint körül volt. Felmerül a kérdés, hogy mennyire életszerű az, hogy egy önkormányzati cég vezetője csak e megbízása kapcsán annyit visz haza mint a miniszterelnök? Egy fenékkel vajon hány lovat lehet megülni, ha emellett még a saját tulajdonú cégben is kell dolgozni?
Érdekes, hogy korábban Janurik cége sikeresen pályázott az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, ahol közel 25 millió forintot nyertek a vállalkozás jövedelemteremtő képességének növelésére. Valószínű a megvalósítás -a pályázati pénz elköltésén túl- nem volt túl sikeres, hisz projektet követő évben nemhogy nőtt volna a cég árbevétele, hanem töredékére esett vissza az előző évekhez képest.
Ha nem is a pályázat segítségével, de azért végül is csak jövedelmező lett a vállalkozás.
UPDATE: Lapzártakor érkezett a hír, hogy a Hoffmann Tamás által vezetett önkormányzat néhány hete újabb -közel 6 millió forint- prémiumot szavazott meg Janurik Lajos cégvezetőnek. Talán ők is úgy gondolják, hogy minél kevesebbet tölt a munkahelyén annál kevesebbet árt, gondoljunk csak a nemrégiben történt teljes okmányirodai leállásra.